|
||||||||
“Straight ahead excellence. A world class jazz act”(Down Beat) “He’s so good that it would make little difference what tunes he chose. Peter Beets is going to scare the hell out of some people”(Jazzscene) Hier slechts twee loftuitingen aan het adres van pianist Peter Beets (1971), het zouden er ook tientallen geweest kunnen zijn, want de faam van de Nederlander Peter Beets is wereldwijd verbreid. Geboren in een muzikale omgeving begint hij samen met zijn broers Alexander (sax) en Marius (bas) als lid van de Beets Brothers, maar al snel gaat hij zijn eigen weg en rijgt de ene na de andere prijs aaneen. Na zijn album met Stochelo Rosenberg “Django Tribute” uit het begin van dit jaar, al eerder door mij besproken in Rootstime, is dit alweer een nieuwe cd, zijn vijftiende, ditmaal gewijd aan het oeuvre van Gershwin. Bijna iedereen kent wel een nummer van Gershwin met op voorsprong natuurlijk “Summertime” één van de meest gecoverde nummers aller tijden (ruim 2000 keer !). Heeft het dan nog zin om een cd vol te spelen met Gershwin songs? Zeker wel, vooral als het Peter Beets betreft met zijn begeleiders Tom Baldwin (bs) en Eric Kennedy (drs). Eerder zette hij al de muziek van Bach en Chopin naar zijn hand en ook de muziek van Gershwin krijgt de Beets touch. Er wordt volop geïmproviseerd en de melodie wordt behoedzaam gespeeld, vol subtiliteit en met het onnavolgbare touché van Peter. Bijna alle nummers van George Gershwin (1898 – 1937) zijn evergreens geworden, zijn muziek bevind zich op de grens tussen klassiek en jazz. Hij begon als liedjescomponist in wat in de V.S. Tin Pan Alley werd genoemd. Een liedjesschrijver speelde zijn muziek in een winkel waar bladmuziek werd verkocht met het doel de muziek aan de man te brengen. De muziek van Gershwin werd gebruikt in musicals en films maar eigenlijk wilde hij “echte” klassieke muziek schrijven, het meest dichtbij kwam hij met ”Rhapsody in blue”, “Concerto in F” en “An American in Paris”, maar ook deze muziek werd gebruikt in films en musicals en dus kreeg hij niet de erkenning die hij zocht. Later componeerde hij nog de opera “Porgy and Bess” die weinig succesvol was tijdens zijn leven. Van dit laatste werk staan er twee nummers op dit album “I loves Porgy” en natuurlijk het onvermijdbare “Summertime” . Bijna alle composities op dit album zijn ooit uitgevoerd door Frank Sinatra en/of Ella Fitzgerald (“Our love is here to stay”, “I’ve got a crush on you”,”How long has this been going on”, “They can’t take that away from me”). “Embraceable You” is natuurlijk beroemd geworden door de uitvoering van Nat King Cole, maar ook Charlie Parker en Lester Young namen het op. Instrumentale uitvoeringen van het werk van Gershwin waren/zijn heel populair in de jazz zoals de klassieker “Lady, be good” uit de gelijknamige musical werd uitgevoerd door Dizzy Gillespie, Django Reinhardt, Zoot Sims en talloze anderen. Het blijft wonderbaarlijk zoveel geweldige muziek George Gershwin heeft geschreven , de tekst meestal van zijn broer Ira, en daarom is dit een prachtig document geworden en een waar eerbewijs aan zowel de componist, maar ook aan de schitterende uitvoering van Peter Beets en zijn ritmesectie. Jan van Leersum.
|
||||||||
|
||||||||